Sebarang pertanyaan dan pembelian call 0192272127 Hisham

Can't find it? Try this.

Google
 

Friday, April 10, 2009

CATATAN HARI INI :BENIH NAPIER INDIA IKN091

Maaf sudah lama saya tak menulis artikel sendiri, maklumlah tak sempat nak karang mengarang macam bro-bro ternak yang lain. Walaubagaimanapun, saya ambil ruang masa yang ada ni bercerita sedikit tentang apa yang saya telah lakukan dalam masa terdekat ni.

Ok, baru-baru ni dalam 26hb. Mac , saya telah selamat terima benih napier india IKN091 yang saya beli dari Bro Shamghaz (usahawan tani kelantan) dan alhamdulillah telah saya tanam di Melaka dan Sg. Buloh. Nampaknya dalam 12 hari saya tanam , semuanya dah nak dekat sekaki tingginya. Pokok napier ni , masa anak warnanya seakan ada merah sedikit, dan setiap ruas macam napier taiwan jugaklah tumbuhnya.

Kaedah yang saya tanam adalah secara baring kerana ia akan sebabkan setiap ruas keluar tunas ataupun saya dah tanam ikut ruas (potong) dan saya semai dalam polibag.setakatnya yang saya tanam 98% hidup dengan baik dengan syarat air cukup dan tambah baja organik je.Tak payah baja kimia kos lagi tinggi. Lepas ni saya akan jadi macam bro shamghaz lah jual benih india lak.
Sesiapa yang nak benih napier india ni bolehlah hubungi saya , stok sedia ada,Harga RM0.25 per/ruas dan Benih rumput India dalam polibag RM0.80/polibag.

Di Sg. Buloh buat masa ni sudah tersedia benih napier Taiwan, jual borong aje kalau sapa-sapa yang berminat, pucuknya saya bagi makan kat ayam kampung, ayam belanda dan angsa yang saya buat kecil-kecilan dan trading.

LEpas napier India ni tiba masa tuai saya akan test daunnya untuk diberi kepada unggas saya dan bila saya dah dapat tanah di rawang nanti saya nak pindahkan unggas saya dan tanaman rumput di sana.Buat masa ni saya dalam proses untuk dapatkan tanah di Batang Berjuntai, kalau ada rezeki dapatlah.

Di situ, saya akan buat ternakan integrasi seperti pelbagai unggas dan ternakan rusa, saja buat main-main dulu.walaupun begitu, permintaan sudah ada dan saya hanya buat secara trading maklumlah modal agak besar sekiranya buat komersil. Yang penting pasaran mesti konsisten. Kalau tak naya....

Walaupun begitu ternakan kambing dan lembu masih lagi berjalan seperti biasa yang banyak diuruskan oleh mentua saya yang berada di Melaka.

Oklah saya tak boleh berceloteh lama, coz ada tugas lain sedang menanti sehingga di lain kali .
Wassalam dari saya (sham integrated)
Related Posts with Thumbnails