Sebarang pertanyaan dan pembelian call 0192272127 Hisham

Can't find it? Try this.

Google
 

Monday, June 29, 2009

Galak anak muda ceburi sektor pertanian moden

RAUB 28 Jun - Agensi pertanian negeri disarankan supaya mencari jalan menarik anak-anak muda supaya menceburi sektor pertanian dengan memajukan tanah terbiar kerana sektor pertanian kini menjanjikan pulangan yang lumayan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dong, Datuk Shahiruddin Ab. Moin berkata, langkah proaktif perlu dilakukan dengan menyalurkan segala ilmu dan teknologi pertanian canggih kepada golongan sasaran termasuk generasi muda.

Beliau juga menggesa generasi muda di luar negeri dan daerah ini supaya pulang ke kampung masing- masing untuk menceburi sektor pertanian moden.

"Mereka (generasi muda) yang tiada pekerjaan dan pendapatan makan gaji yang kecil digalak menceburi sektor pertanian di kampung kerana ia mampu memberi pulangan lumayan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Bengkel Pemantapan Pengembangan Jabatan Pertanian Negeri Pahang di sini baru-baru ini.

Turut hadir Pengarah Pertanian negeri, Kamariah Ismail.

Kursus tiga hari itu disertai 140 kakitangan jabatan itu yang terdiri daripada Pembantu Pertanian Kawasan dan Pegawai Pertanian Daerah.

Menurut Shahiruddin, masyarakat perlu mengubah persepsi yang selama ini mengaitkan golongan petani dengan kemiskinan kerana sekarang ini pertanian mampu mengubah kehidupan mereka menjadi lebih baik dan hidup selesa.

Sehubungan itu, beliau menasihati para petani supaya menggunakan sistem perbankan bagi membiayai modal dan membeli peralatan pertanian canggih agar mereka mampu mengeluarkan hasil yang banyak dan berkualiti.

"Hari ini pertanian tidak lagi memerlukan kawasan tanah tetapi menerusi penggunaan teknologi pertanian moden kawasan tanah yang kecil mampu mengeluarkan hasil yang banyak," katanya.

Tambahnya, sepanjang tahun lalu Pahang mengeluarkan hasil pertanian bukan komoditi bernilai lebih RM1 bilion menerusi hasil pengeluaran bunga bernilai RM750 juta untuk pasaran eksport dan tempatan, buah-buahan dan sayur-sayuran RM415 juta serta padi RM36 juta.
Related Posts with Thumbnails