Sebarang pertanyaan dan pembelian call 0192272127 Hisham

Can't find it? Try this.

Google
 

Friday, August 7, 2009

Lebih banyak program agropolitan akan dibuka


Shafie Apdal (kiri) bersalam dengan sebahagian peserta program Perumahan Pembangunan Masyarakat Setempat Batu Layar semasa majlis Penyerahan Surat Tawaran PPMS Projek Agropolitan Pulau Banggi, Kudat, Sabah, semalam.


KUDAT (Pulau Banggi) 6 Ogos - Kerajaan mengenalpasti lebih banyak kawasan yang sesuai untuk dimajukan dengan program agropolitan di seluruh negara bagi membasmi kemiskinan di kawasan luar bandar.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal berkata, pada masa ini pihaknya telah mengenalpasti tiga kawasan baru untuk projek berkenaan.

''Projek agropolitan yang sedang dibina pada masa ini enam, manakala yang sudah dikenalpasti adalah tiga iaitu agropolitan Gunung Sadok di Sarawak, agropolitan Kedaya Telang Usan di Sarawak dan agropolitan Sedili di Johor.

''Kita akan terus melihat mana-mana kawasan yang sesuai sama ada di Semenanjung atau di mana-mana yang ada kepadatan kelompok kaum miskin untuk dimajukan.

''Kita juga sedang mengenalpasti kawasan yang masih ada di negeri Sabah dan Sarawak seperti di Kinabatangan, Pensiangan dan tempat-tempat lain,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan surat tawaran menduduki rumah di bawah Program Pembangunan Masyarakat Setempat (PPMS) di PPMS Batu Layar di sini hari ini.

Turut hadir Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Joseph Entulu Belaun; Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakri; Menteri Pembangunan Luar Bandar Sabah, Datuk Ewon Ebin; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Banggi, Mijul Unaini dan ADUN Pitas, Bolkiah Ismail.

Pada majlis itu seramai 100 peserta menerima surat tawaran bagi menduduki 100 buah rumah fasa pertama yang bernilai RM3.3 juta.

Menurut Shafie, pada masa ini projek agropolitan yang telah siap sepenuhnya adalah di Gahai, Pahang, manakala enam lagi sedang dalam proses pembinaan ialah agropolitan Pulau Banggi di Sabah; Batang Sadong, Batang Lupar dan Pulau Beruit di Sarawak; Ganda di Perak dan Chemomoi di Pahang.

Dalam pada itu, mengulas mengenai perkembangan projek agropolitan Banggi Shafie berkata, beliau berpuas hati dengan tahap pelaksanaan projek yang dilancarkan bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi itu.

''Sejak ia dilancarkan pada 2007, jalan kampung dari Kampung Limbuak ke Kampung Padang dan Damaran telah siap 100 peratus manakala, jalan luar bandar sejauh 15 kilometer dari Karakit ke Limbuak siap 80 peratus.

''Bagi bekalan air sebanyak lapan buah kampung telah mendapat bekalan air bersih manakala projek bekalan elektrik di kawasan projek agropolitan juga telah 98 peratus siap," katanya.

Tambahnya, pada masa ini juga sebanyak 2,700 hektar tanah telah ditanam getah daripada keseluruhan 4,500 hektar tanah bagi penanaman getah di bawah projek itu.

Related Posts with Thumbnails