Sebarang pertanyaan dan pembelian call 0192272127 Hisham

Can't find it? Try this.

Google
 

Friday, April 16, 2010

KORBAN

Amalan korban tersimpan berbagai rahsia dan hikmah, menambahkan lagi kesempurnaan iman dalam jiwa. Penyembelihan haiwan korban tersebut melambangkan pengorbanan hawa nafsu yang lebih mencintai dunia. Sangat besar rahmat yang menanti bagi orang melakukannya, kerana setiap bulu-bulunya dinilai sebagai kebajikan bahkan sebelum darah korban itu menyentuh tanah, pahalanya telah diterima disisi Allah s.w.t.

Korban bermaksud hampir. Dari segi istilah bermaksud menyembelih binatang tertentu pada Hari Raya AidilAdha dan hari tasyrik, iaitu 11, 12, dan 13 Zulhijjah dengan tujuan untuk beribadat atau menghampirkan diri kepada Allah s.w.t.

Hukum korban ialah sunat muakad, iaitu sangat-sangat dituntut ke atas umat Islam yang berkemampuan tetapi dihukumkan wajib apabila bernazar. Tuntutan sunat muakad adalah bagi orang yang cukup syarat-syaratnya seperti Islam, sempurna akal, dan baligh. Orang yang berkorban dianjurkan menyembelih binatang itu sendiri atau sekurang-kurangnya melihat pada waktu penyembelihan dilakukan.

Korban sangat dituntut dalam Islam. Dalil yang menerangkan waktu korban ialah,firman Allah s.w.t :
Yang bermaksud:
"Maka bersembahyanglah kamu kerana Tuhanmu dan berkorban kerana-Nya." & "Tidak akan sampai kepada Allah dagingnya dan tidak darahnya tetapi sampai kepada-Nya taqwa daripada kamu."
Related Posts with Thumbnails