Sebarang pertanyaan dan pembelian call 0192272127 Hisham

Can't find it? Try this.

Google
 

Tuesday, June 30, 2009

RM1 juta biak baka kambing


PASIR PUTEH 29 Jun – Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) meluluskan peruntukan lebih RM1 juta bagi melaksanakan projek membiak baka kambing import yang terpilih di Kelantan sepanjang tahun ini.

Ketua Pengarah LPP, Mariam Mas Yaacob berkata, setakat ini, sebanyak 400 ekor baka kambing betina dan 20 ekor kambing jantan yang diimport dari Australia telah ditempah.

Bagaimanapun, katanya, buat permulaan, projek pembiakan baka kambing itu akan dikendalikan LPP negeri dan salah sebuah syarikat swasta di Jeli.

‘‘Apabila proses pembiakan baka mencapai sasaran, kambing berkenaan yang bersaiz lebih besar berbanding kambing tempatan akan diagihkan kepada petani mengikut sistem pemeliharaan secara pawah,” katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung LPP Tiga Daerah di sini, semalam.

Mariam Mas berkata, peruntukan yang disediakan itu adalah sebahagian daripada RM14 juta yang disalurkan Kerajaan Persekutuan kepada LPP Kelantan tahun ini bagi pelaksanaan pembangunan pertanian terutama di bawah program jaminan bekalan negara yang mencukupi.

Sementara itu ketika berucap pada majlis itu, beliau memberitahu, LPP akan berusaha memperkenalkan beberapa kaedah untuk menarik minat golongan muda khususnya siswazah menganggur menganggotai Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) dengan mempermudahkan penyertaan mereka.

Menurutnya, mereka hanya dikehendaki membayar RM10 sebagai syarat mendaftar sebagai ahli, sekali gus layak mendapat pelbagai bantuan yang disediakan seperti pemilikan jentera pembajak pada separuh harga.

Beliau berkata, setakat ini, 50 peratus daripada 711,000 yang menyertai PPK di seluruh negara adalah terdiri daripada golongan yang berumur lebih 50 tahun.
Related Posts with Thumbnails