Sebarang pertanyaan dan pembelian call 0192272127 Hisham

Can't find it? Try this.

Google
 

Monday, January 4, 2010

Stevia alternatif ganti gula dalam makanan

KUALA LUMPUR: Ketika kenaikan harga gula bermula Jumaat lalu mendapat pelbagai reaksi daripada penduduk negara, sebuah syarikat tempatan bercadang membuka sebuah ladang terbesar dan pusat pemprosesan biotekologi menggunakan tumbuhan herba `stevia’ secara komersial.


Stevia, sejenis pokok berasal dari negara Amerika Selatan, khususnya Paraguay adalah pemanis semula jadi yang tidak mengandungi kalori. Pemanis itu diperoleh daripada daun pokok stevia yang dikeringkan

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan A'Azam, Dr Sharifah Sabrina berkata, secara tradisional, stevia mengandungi sifar kalori, lemak, kolesterol, gula dan karbohidrat.


“Ia boleh dijadikan satu alternatif utama untuk mengurangkan pengambilan gula,” katanya kepada Bernama.

Katanya, selain menjadi pemanis semula jadi, stevia juga boleh mengurangkan kadar gula dalam darah,

melawaskan kencing, menurunkan tekanan darah, membunuh bakteria, membunuh kulat, membunuh virus, mengurangkan keradangan dan boleh membantu mengurangkan berat badan.

Dr Sharifah Sabrina mencadangkan penggunaan stevia diperluaskan di Malaysia bagi mencegah penggunaan dan kandungan gula yang berlebihan di kalangan rakyat Malaysia ketika ini.

Kumpulan A'Azam dengan kerjasama anak syarikatnya, BNG Global Holdings Sdn Bhd, sudah menjalankan kajian dan penyelidikan dengan beberapa pakar sains dari Pusat Pembangunan dan Penyelidikan Bioteknologi di India, yang berpusat di Poona untuk menanam anak pokok stevia secara ujian terlebih dulu.

“Kita perlu membuat kajian secara menyeluruh kerana faktor cuaca memainkan peranan yang penting. Kajian ini meliputi aspek penanaman di Malaysia dan juga beberapa negara Asia Tenggara yang lain. Kami masih menjalankan penanaman kajian secara saintifik dan juga ujian ketika ini.

“Kami sudah menjalankan kajian tanah dan ujian di Pekan, Mersing, Bentong dan Sabah. Proses ini dijangka selesai dalam tempoh jangka masa terdekat ini. Kami mendapat banyak permintaan dari peniaga kecil yang begitu minat dengan penanaman stevia ini,” katanya.

Beliau berkata, cadangan pembukaan ladang itu sudah dimaklumkan kepada Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Related Posts with Thumbnails