Sebarang pertanyaan dan pembelian call 0192272127 Hisham

Can't find it? Try this.

Google
 

Sunday, September 8, 2013

Koperasi ternak itik

Oleh Fauzi Rahim Mustafa
Koperasi Gerakan Belia 4B Baling memanfaatkan peluang kepada 50 ahlinya untuk menceburi penternakan itik secara komersial di Kampung Sungkup, Kuala Ketil, Kedah.
Projek yang diusahakan sejak tiga tahun lalu itu menggunakan geran Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) berjumlah RM30,000.
Pengerusinya, Hamdan Jamil berkata, geran itu membolehkan pihaknya menternak 7,500 ekor itik serta mengikat perjanjian bersama sebuah syarikat pemborong daging itik di Selangor.

“Koperasi mensasar menternak 14,000 itik dalam tempoh terdekat bagi memberi pulangan lebih lumayan.
FotoSEBAHAGIAN itik belaan Gerakan Belia 4B Baling.

“Penternakan itik dilihat mempunyai prospek lebih luas kerana kurang saingan berbanding ternakan ayam,” katanya.

Ternakan itik di kawasan itu turut mendapat perhatian Presiden Majlis Gerakan Belia 4B (MGB4B) Kedah, Ku Iskandar Ku Saad yang melawat ladang ternakan itik itu, baru-baru ini.

Hamdan yang juga Exco MGB4B Kedah berkata, tempoh matang setiap ekor itik selama 42 hari dan ia boleh mencapai lebih tiga kilogram iaitu berat paling sesuai memasarkan daging itik.

“Setiap daging itik yang diborong terus dari ladang sekitar RM4 hingga RM4.50 sekilogram.

“Risiko penternakan boleh dikatakan sifar kerana koperasi amat mementingkan kualiti daging. Penjagaan kesihatan dalam tempoh 24 jam termasuk suntikan vaksin dan pemberian vitamin,” katanya.

Sementara itu, Ku Iskandar meminta belia mengikut jejak Gerakan Belia 4B Baling mengusahakan penternakan itik.

“Pemegang ijazah juga tidak perlu malu menceburi sektor pertanian yang menjamin masa depan mereka, malah SKM sentiasa membantu mereka,” katanya.
Sumber:Harian Metro
Related Posts with Thumbnails