Sebarang pertanyaan dan pembelian call 0192272127 Hisham

Can't find it? Try this.

Google
 

Thursday, August 20, 2009

TADC perlu ambil tindakan stabilkan harga

KUALA TERENGGANU: Anak syarikat kerajaan negeri, Terengganu Agrotech Development Coporation Sdn Bhd (TADC) perlu mengambil tindakan segera bagi menstabilkan harga duku untuk mengelak lambakan hasil pertanian itu di pasaran.

Malah, masalah dihadapi pekebun di Terengganu itu perlu mendapat kerjasama daripada Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) bagi memastikan duku yang sinonim dengan Terengganu dipasarkan ke Pantai Barat bagi membantu menyelesaikan masalah harga dan lambakan.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Asas Tani negeri, Rozi Mamat, berkata beliau akan bincang dengan Fama bagi membolehkan duku Terengganu yang boleh dipasarkan antara Julai hingga Oktober, dijual di seluruh negara.

Beliau berkata, anggaran keluasan tanaman duku di daerah Hulu Terengganu saja membabitkan kawasan seluas 300 hektar dan daripada jumlah itu, seluas 265 hektar dikenal pasti dapat mengeluarkan sebanyak 250 tan semusim.

Katanya, Fama hanya mampu membeli sebanyak 100 tan dan bakinya dijual secara terus oleh pekebun kepada pemborong untuk pasaran tempatan.

"Terdapat 22 kampung atau kawasan utama pengeluaran duku di daerah Hulu Terengganu," katanya.

Rozi berkata, masalah utama dihadapi pekebun ialah harga ditawarkan Fama iaitu RM1 sekilogram dan harga itu belum ditolak dengan pelbagai membayar upah memetik duku.

Katanya, pekebun duku juga diminta mencari kaedah lain terutamanya menghasilkan pelbagai produk berasaskan duku bagi menyelesaikan masalah kejatuhan harga pada masa musim yang akan datang.

Baru-baru ini Rozi juga mengarahkan duku Terengganu dijadikan sebagai pencuci mulut utama setiap jamuan dianjurkan kerajaan negeri dan agensinya bagi mengurangkan lambakan dan meringankan beban petani.

Masalah dan rungutan pekebun mengenai harga duku di negeri ini mendapat perhatian Pengerusi Fama, Datuk Paduka Badruddin Amiruldin apabila beliau membuat lawatan mengejut dan berjumpa sendiri dengan pekebun duku di Pusat Pengasingan Duku di Kampung Durian Bador, Kuala Berang, baru-baru ini.

Lantara itu, Badruddin berkata, Fama diarah mengambil tindakan segera untuk mengurangkan masalah lambakan duku di Pantai Timur dengan memasarkan duku ke beberapa negeri di Utara dan Pantai Barat, selain menaikkan harga belian daripada RM1 sekilogram kepada RM1.20 sen sekilogram.

Katanya, jika duku Terengganu dapat dipasarkan ke beberapa negeri di Utara dan Pantai Barat, masalah harga jualan yang terlalu rendah membelenggu pekebun selama ini akan dapat diatasi.

Related Posts with Thumbnails