Sebarang pertanyaan dan pembelian call 0192272127 Hisham

Can't find it? Try this.

Google
 

Tuesday, February 24, 2009

Konsep plasma tunjang kejayaan projek Lampung

MASALAH utama penternakan udang besar-besaran adalah pengambilan tanah dan kerjasama dengan penduduk setempat.

Tanpa perancangan yang baik projek tersebut akan terkubur sebelum ia beroperasi.

Bagi CP Prima konsep plasma merupakan jawapan kepada semua masalah tersebut. Konsepnya mudah, syarikat berkenaan memohon tanah daripada kerajaan dan sebahagiannya dibangunkan oleh syarikat manakala sebahagian diusahakan oleh penduduk setempat yang dikenali sebagai sistem plasma.

Ini bermakna penduduk setempat bukan sahaja memperoleh pekerjaan dengan pendapatan lumayan, bahkan mereka akan menjaga kawasan berkenaan daripada diceroboh atau udang diternak dicuri.

Syarikat selain menyediakan kolam, turut menyediakan benih serta teknologi dan kepakaran dalam bidang berkenaan.

Penternak terbabit juga diberi latihan bagi memastikan para penternak mengikuti 120 hari kitaran penternakan udang yang ketat untuk memastikan kualiti.

Seorang peserta sistem plasma, Maryunani, 30, berkata, dia telah menyertai projek tersebut di Lampung sejak 12 tahun lalu.

Menurut Maryunani, dia memperolehi pendapatan kira-kira RM450 sebulan.

Kata Maryunani, dia berpuas hati bekerja di kolam udang berkenaan kerana selain mendapat pendapatan yang lumayan dua orang anaknya juga mendapat pendidikan yang sempurna kerana syarikat turut menyediakan kemudahan sekolah di kawasan berkenaan.

"Selain itu kami sekeluarga juga tidak perlu keluar jauh untuk mendapatkan rawatan perubatan kerana pusat kesihatan turut disediakan di kawasan ini,'' katanya ketika ditemui Utusan Malaysia, baru-baru ini.

Di kawasan Lampung sahaja terdapat 17,870 kolam udang melibatkan kawasan seluas 16,030 hektar adalah yang terbesar di Asia Tenggara. Sebanyak 15 peratus kolam udang itu adalah mengikut sistem plasma.

Related Posts with Thumbnails