Sebarang pertanyaan dan pembelian call 0192272127 Hisham

Can't find it? Try this.

Google
 

Tuesday, February 24, 2009

Pekasam ikan keli dipasarkan di hotel


MENYELERAKAN... Pekasam ikan keli enak dihidangkan bersama nasi dan pulut.


ARAU 23 Feb. - Pertubuhan Peladang Kawasan A1 (PPK A1), Guar Sanji, di sini akan memperbesarkan lagi projek pekasam ikan keli secara berjadual untuk manfaat ahli.

Pengerusinya, Ilias Ali berkata, salah satu perancangannya ialah memasarkan pekasam tersebut ke hotel-hotel dan restoran terkemuka di Perlis.

Pada sama yang sama kata beliau, pihaknya juga akan menambah kios PPK A1 di beberapa pasar raya termasuk yang sedia ada di Giant Sungai Petani, Kedah.

''Projek menghasilkan pekasam ikan keli ini secara tidak langsung telah memberikan pendapatan sampingan kepada sebahagian keluarga ahli PPK ini sendiri.

''Contohnya, seorang wanita yang bekerja menghasilkan pekasam ikan keli dengan kami boleh mendapat gaji kira-kira RM320 sebulan," ujarnya kepada Utusan Malaysia di sini.

Bagi suri rumah yang mengambil upah membuat mini popia berasaskan pekasam ikan keli pula, mereka boleh mendapat kira-kira RM200 sebulan.

''Pendapatan itu belum lagi dikira membuat serunding berasaskan pekasam ikan keli yang boleh mendapat gaji kira-kira RM200 sebulan," ujarnya.

Kata beliau lagi, ini bermakna, industri hiliran berasaskan ikan keli dan pekasam ikan keli, seseorang suri rumah yang bekerja dengan PPK A1 boleh memperolehi pendapatan sampingan antara RM500 hingga RM600 sebulan.

''Saya bagi pihak PPK A1 amat berterima kasih kepada Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) yang banyak membantu kami menjayakan projek ini.

''Tanpa bantuan MADA terutama yang membekalkan kepakaran dan pelbagai idea bernas, tentunya kami tidak mampu mencapai matlamat sebagaimana yang disasarkan," tegasnya.

Related Posts with Thumbnails