Sebarang pertanyaan dan pembelian call 0192272127 Hisham

Can't find it? Try this.

Google
 

Thursday, July 30, 2009

Cubaan seludup masuk kambing gagal

PADANG BESAR: Unit Pencegahan Penyeludupan (UPP) menahan empat lelaki ketika cuba menyeludup 53 kambing dari negara jiran dengan memalsukan dokumen Jabatan Veterinar dalam satu pemeriksaan di Felcra Lubuk Sireh di sini, petang kelmarin.

Malah, keempat-empat lelaki berusia lingkungan 20-an dari Kulim, Kedah itu juga turut menggunakan lori yang dicat seakan-akan warna kenderaan milik Jabatan Veterinar dipercayai bertujuan mengelirukan pihak berkuasa.

Bagaimanapun, taktik mereka terbongkar apabila sepasukan anggota UPP negeri berjaya mengesan perbezaan butiran pada dokumen digunakan, terutama jawatan pegawai yang mengesahkan dua dokumen yang digunakan, sedangkan kedua-dua mereka individu sama.Pemeriksaan lanjut mengesahkan satu daripada dokumen digunakan iaitu untuk tujuan membawa masuk 53 kambing ke negara ini adalah palsu.

Komander UPP negeri, Deputi Superintendan Zakaria Abdul Rahman, berkata empat lelaki itu ditahan kira-kira jam 6 petang ketika mereka dalam perjalanan membawa keluar lori sarat dengan muatan kambing dan lembu dipercayai baru dibawa masuk dari negara jiran.

"Ketika pemeriksaan, mereka menunjukkan dua dokumen kebenaran Jabatan Veterinar untuk membawa masuk haiwan ternakan dari Thailand iaitu satu membabitkan dua lembu dan satu lagi bagi 53 kambing."Pemeriksaan lanjut mendapati pangkat pegawai yang mengesahkan dokumen itu berbeza, sedangkan individu berkenaan adalah sama.

"Justeru, semua 53 kambing dari jenis Jamnapari bernilai hampir RM32,000 itu dirampas," katanya.

yang dibawa masuk menggunakan dokumen palsu itu ditahan untuk tindakan lanjut mengikut Ordinan Binatang 1953 dan jika sabit kesalahan boleh didenda RM1,000," katanya.

Related Posts with Thumbnails