Sebarang pertanyaan dan pembelian call 0192272127 Hisham

Can't find it? Try this.

Google
 

Thursday, July 30, 2009

Keluaran daging lembu ditingkatkan 60%

SEREMBAN 29 Julai - Kerajaan negeri menyasarkan peningkatan kapasiti pengeluaran daging lembu daripada 40 peratus menjadi 60 peratus yang dijalankan di bawah projek 'Beef Valley' di Gemas menjelang akhir tahun 2010.

Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar negeri, Dr. Noor Soeraya Norsham berkata, langkah tersebut selari dengan usaha kerajaan untuk memenuhi permintaan sumber makanan masyarakat tempatan selain mengatasi masalah kebergantungan terhadap pengimportan sumber makanan dari luar negara.

''Setakat ini, kita hanya mampu menampung 40 peratus dalam pengeluaran daging lembu untuk diagihkan bagi memenuhi permintaan penduduk negeri ini dan juga ke seluruh negara.

''Senario ini secara tidak langsung memaksa negara untuk mengimport bekalan sumber makanan itu dari luar negara,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Tambah Noor Soeraya, pelbagai langkah drastik telah dijalankan dalam usaha mempertingkatkan pengeluaran daging lembu bagi mencapai sasaran tersebut.

''Ini termasuk, menambah jumlah lembu di lima ladang satelit di sekitar negeri ini yang terdapat di Jelebu, Rembau, Tampin, Kuala Pilah dan Senawang.

''Selari dengan usaha itu juga, kita telah mempertingkatkan penghasilan baka lembu di Kawasan Tumpuan Sasaran (TAC) di Jempol yang kini mempunyai 20,000 lembu khusus untuk tujuan pembakaan," jelas beliau.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, buat masa ini, Beef Valley itu menempatkan 4,000 ekor lembu untuk tujuan disembelih dan juga 1,000 ekor bagi dijadikan baka.

''Kini projek tersebut mampu untuk memproses 25 hingga 50 ekor lembu sehari secara purata dan kita harapkan bilangan tersebut meningkat kepada 100 ekor sehari dalam tempoh tersebut," jelas beliau.
Related Posts with Thumbnails